Різдвяне вітання митрополита Чернівецького і Буковинського Данила УПЦ КП

Різдвяне вітання митрополита Чернівецького і Буковинського Данила УПЦ КП

06.01.2013, 14:08

РІЗДВЯНЕ ВІТАННЯ

духовенству, чернецтву і всім вірним

Чернівецької єпархії Української Православної Церкви

Київського Патріархату

Христос Рождається.

Хіба слово Моє не таке, як огонь, говорить Господь, і як молот, що скелю розлупує?1

Свята Церква світло вшановує Різдво Христове і закликає всіх нас поглянути духовними очима на себе як на образ Божий, на своє минуле і на майбутнє, подумати про загробне і вічне. Ми без перебільшення живемо у страшну і духовно небезпечну епоху. Страшна вона не тільки ненавистю, поділом, роздорами та кров'ю. Страшна вона передовсім свідомим повстанням людства проти Бога і Його Царства. Вже не Бог, а людина стала мірилом всіх речей на землі, й самого свого існування. Не віра в Боже Провидіння, а жадоба і ненаситність тіла часто визначають духовний стан нашого світу.

Та не це привніс у світ Господь наш Ісус Христос коли народився. Він приніс нам віддану і жертовну любов. З нагоди Різдва Христового Церква прагне звернути нашу християнську увагу до спасенного приходу у світ Спасителя-Месії, до таїни втілення Самого Бога та утаємниченої сили Його Слова. Людину полонила марність світу цього, а тілесні потреби замінили собою істинне християнське духовне життя. Людині часто видається, що зло в цьому світі нездоланне, бо воно до Самого Ісуса Христа волає: «Що Тобі до нас, Сину Божий».2 Але народження Ісуса Христа змінило стан людини. Христос до зла сказав: «замовкни, перестань».3 Спаситель народився у світі, заснував Церкву – видиму установу небесної Таїни, явив нам норми Небесної моралі, навчив людину перемагати зло Словом Божим, показав як будувати життя у Святому Дусі. Тільки тут у Церкві – Святе Святих світу цього – людство отримало джерело очікуваного оновлення. У ній всі християни збираються для слухання Слова Христового, для участі в Жертві Христовій, у Трапезі Господній, для участі в самому Його Царстві. Свята Церква є скарбницею Таїни Слова. У ній слово Пророків, Ісуса Христа і Його святих Апостолів виховує людину. Людина перестає бути земною і стає очищеною, духовною, небесною. Церква як Тіло Христове наповнена духовним змістом і Слово Боже діє в ній з таємничою силою. Святий Апостол навчає: «слово росло і примножувалося»4.

У Таїнстві євангельського слова ми приймаємо Самого Ісуса Христа. Через слово Христос стає нашим життям. Він і сьогодні збирає Церкву для Свого втілення в Ній, стає її змістом та наповненням – Даром Церкви. На превеликий жаль, в наш час вже дуже багато віруючих не приймають цей Дар. Стався якийсь відрив, відпадіння багатьох християн від Таїни Церкви. Нас поглинає світ, який приводить до невірного, перекрученого розуміння Слова Божого, таїни Церкви і самої мети нашого життя. Людина стає неспроможною бути спільником Таїни Церкви і дії Святого Духа, що освячує. Такий моральний розпад людини стає закономірним результатом відриву людини від Церкви, зневаги до Таїнств, до Бога та Його Царства.

Сучасна людина, як і після гріхопадіння, стала відчуженою від Церкви, мертвою духом, позбавленою духовного утаємниченого життя. Без слова Божого людське життя перестає бути євангельським, освяченим, моральним. Церква тих, які слухають слово Боже, очищає, а Дух Святий освячує: «Ви вже чисті через слово, яке Я вам сказав»5. Словом Ісуса Христа, святих Апостолів та священнослужителів хліб і вино стають Небесним Хлібом, що має засади вічності. Сотник благає Христа: «промов тільки слово, і видужає мій слуга»6. Словом Христос воскрешає мертвих: «Дівчино, тобі кажу встань»7, «Лазарю, вийди сюди»8. Через слово сталося зіслання Духа Святого на Апостолів: «Прийміть Духа Святого»9. В Таїнстві покаяння через слово людині прощаються гріхи. Словом Божим Церква осягає таїну небесної моралі, отримує доступ до Трапези Господньої та знаходить вхід до Царства Христового.

Сьогодні суспільство в ім'я хибно витлумаченої толерантності та намагання догодити світові і своїм забаганкам шукає порочного розуміння Слова Христового. По усьому світу демонструються лжепроповідники та псевдобогослови, що намагаються відвоювати у Бога право на гріх – захищають вбивство дітей в материнському лоні, одностатеві шлюби, клонування та інше противне Богу. Всі вони ніби в ім'я миру, суспільної злагоди, вдоволення і з'єднання всіх воєдино, пропонують компроміс з гріхом. Це війна проти слова Божого і дії Святого Духа. Церква, вводячи нас у таїну слова, впевняє, що це слова Самого Ісуса Христа, Його молитва, настанови, це Він Сам через слово являє Свою живу присутність серед вірних: «Де двоє або троє в ім'я Моє, там і Я посеред них»10. Його слово є словом Церкви, дією Його волі, Його благого предвічного задуму про світ і людину. Церква проповідує Його голосом, відкриває нам зміст Його життєдайної смерті. «Я вам заповідую Царство, як Отець Мій Мені заповів»11.

Тільки Церква Духом Святим знає і зберігає слово Христове, його істинний спасенний зміст, подаючи його соборно у таїнстві слова12. Дух Святий вічно животворить слово Святого Письма, перетворюючи його в Дух і життя в нас. «Дух Істини, якого світ не може прийняти, бо не бачить Його і не знає Його, а ви знаєте... тому що Він з вами перебуває і у вас буде»13. Поза церковним розумом, поза боголюдським життям Церкви слово Боже не може бути ні вірно почуте, ані правильно витлумачене. Подане Церквою таїнство слова є джерелом зростання кожного віруючого зокрема та всієї громади в цілому у повноту розуміння Істини Христової. Сповістити слово у повній Його силі може не той, хто говорить від людської мудрості вивченими словами, а той, хто промовляє словами, навченими Духом Святим, міркуючи духовно про духовне,14 «бо душевна людина не приймає те, що від Духа Божого, тому що вона почитає це божевіллям і не може розуміти»15. Лише в Церкві розум Духом Святим може досягнути Христової істини. Апостол Павло саме в Церкві здобув «розум Христовий»16. Лише воцерковлений християнин, який досягнув святості в міру святості Самого Бога,17 може сказати: «Живу вже не я, а живе Христос у мені»18

Слову Божому, зверненому до людини, передує посланництво: «Як Отець послав Мене, так і Я посилаю вас!»19. Розумінню почутого слова передує відкриття розуму: «Тоді відкрив їм розум до розуміння Писання»20. Таїною відкриття розуму є проголошення слова Божого в Церкві. Розуміння і прийняття слова залежить не лише від нашої випадкової готовності, не тільки від нашого принагідного бажання, але, найперше, від таємничого відкриття наших мисленних очей, прийняття нами Духа Святого, Який живе в Церкві і наставляє її в істині21.

Дорогі брати і сестри, вітаю вас з святом Різдва Христового. Бажаю Вам любові до святої Церкви і слова Христового, яке як вогонь очищає, як молот розтрощує зло. Церква, прийнявши слово Боже, благовістить Христа цьому світові. Багато істинних членів Церкви, що вже спасенні, у доступний собі спосіб відкрили Бога, встановили з Ним пряме богоспілкування, Духом Святим досягли небесної єдності у Христі і через Слово Церкви благодаттю Святого Духа складають єдине Тіло Христове. Вони жили у Христі та слідували за Ним. Перебуваючи тут на землі в упалому світі, вони стали громадянами Небесної Вітчини – Царства Божого. Нехай Господь Духом Святим і нас земних удостоїть стати співгромадянами Його Небесного Царства.

Христос Народжується. Славімо Його.

митрополит Чернівецький і Буковинський Данило

Чернівці 2013
1. Єр. 23:29; 2. Мт.8, 29; 3. Мр. 4 39; 4. Діян. 12:24; 5. Ів. 15:3; 6. Мт. 8:8; 7. Мр. 5:41; 8. Ів. 11:43; 9. Ів. 20:22; 10. Мт. 18:20; 11. Лк. 22:29; 12. Діян.15:28; 13. Ін. 14:17, 1 Ін. 2, 27; 14. 1 Кор. 2:13; 15. 1 Кор. 2:11-14; 16. 1 кор. 2:16; 17. Лк. 6:36, Мт. 5:48; 18. Гал. 2:20; 19. Ів. 20:21; 20. Лк. 24:45; 21. Ів. 16:13.

1